Діти і гаджети
Діти і гаджети: добре чи погано?
Сьогодні неможливо уявити наше життя без гаджетів. Віртуальний світ заманює у свої тенета і дітей, і дорослих. Із ґаджетами XXI століття ми можемо бути продуктивнішими, ефективнішими та постійно розвиватися. Дітям смарт-пристрої допомогають пізнавати світ та удосконалювати свої навички. Однак і негативним впливом ґаджетів на дітей не можна нехтувати.
Починаючи чи не з пелюшок, сучасні діти активно користуються смартфонами, планшетами та комп’ютерами. Звичайно, з одного боку, це непогано: різні розвиваючі ігри та головоломки для малюків можуть позитивно впливати на дітей, проте є й певні ризики.
У віці, коли у Вашої дитини повинні розвиватися креативність та фантазія, ґаджети (особливо ігрові пристрої) можуть значно обмежити ці процеси. Якщо не контролювати потяг дитини до використання ґаджетів, це може спричинити залежність.
Залежність позбавляє дитину відчуття реальності, стає причиною погіршення оцінок та негативно впливає на здоров’я. Тому батькам потрібно стежити за ознаками надмірного тяжіння та вчасно вживати необхідних профілактичних заходів.
Якщо Ви підозрюєте, що у Вашої дитини розвивається залежність, зверніть увагу на наступні ознаки:
- Тривожність і розлади спілкування: дитина, яка звикає до використання ґаджетів, почне втрачати загальні навички спілкування. Це випливає з того, що надмірне використання пристроїв виводить її з реальності та переносить у цифровий світ. У таких випадках можна помітити, що відрив від віртуального світу та ігор викликає тривогу та стрес. Тому, коли Ваша дитина часто виглядає напруженою, втрачає темп набуття життєвих навичок, і не може побудувати спілкування без використання ґаджетів, це можна вважати свідченням залежності.
- Втрата інтересу: починаючи з відпочинку і закінчуючи навчальним процесом, ґаджети – це все, що цікавить Ваших дітей. Однією з видимих ознак залежності, на яку потрібно звертати увагу, є втрата інтересу до соціальної та сімейної взаємодії.
- Обман: якщо Ви почали помічати, що дитина намагається приховати надлишковий час використання пристроїв, зверніть на це увагу. Коли дитина розуміє, що порушує встановлені Вами норми, але йде на хитрощі, щоб Ви цього не помітили, – це яскрава ознака залежності на стадії зародження.
- Проблеми з пам’яттю: такі ознаки, як погіршення пам’яті, неуважність можуть виникнути внаслідок надмірного використання ґаджетів.
- Головні болі та проблеми з очима– це чіткі ознаки залежності від ґаджетів. Зрештою, ці симптоми не будуть виникати, якщо Ваша дитина проводить біля екрану більш менш нормальний відсоток часу.
Поради для батьків «Як запобігти залежності?»
Модель для наслідування
Дослідження показали, що багато дітей звертають більше уваги на фактичну поведінку батьків, ніж на правила, які вони намагаються встановити для дитини. Це означає, що Ваші слова про надлишковий час із електронними пристроями не будуть переконливими, якщо Ви самі не випускаєте їх з рук. Ваша дитина завжди буде тяжіти до Вашої моделі поведінки. Забезпечте та просувайте правильне використання електронних пристроїв, будучи відповідальним цифровими батьками.
Територія без ґаджетів
Більшість дітей проводить значну частину часу вдома, тому якщо ми хочемо мінімізувати ризики виникнення залежності, гарною ідеєю буде запровадити зони обмеженого використання пристроїв. Це може буди їдальня, вітальня або будь- яка інша зона, що передбачає реальне спілкування.
Нецифрова активність
Іноді важливо відсунути дитину від віртуального світу і зайняти її реальною діяльністю. Заохочуйте її у часі поза домом – спорт або просто ігри з однолітками мають бути звичним заняттям. Ви можете взяти дитину на пікнік, залучити до Ваших повсякденних справ і використати цей час для спілкування.
Обмежуйте час
Гарною стратегією виховання є обмеження в часі використання ґаджетів. Не полінуйтеся і встановіть графік використання приладів дитиною залежно від її віку. Це допоможе не тільки виховати відповідальність, але і оптимізує набуття культури використання пристроїв, без яких важко уявити сучасний світ.
Зароблений час
Ще одна цікава стратегія – запропонувати дитині заробляти час з ґаджетом. Не робіть технологію легкодоступним інструментом для них – залучайте їх до побутових справ: прибирання, читання, дослідження та навчання. Встановіть пропорційну «систему оплати». Це може бути не тільки доволі природнім способом обмеження часу з ґаджетами, але і корисним інструментом загального виховання.